torsdag 26. mars 2009

Skal Google ta over telefonen?

Hva om du får ett telefonnummer du kan bruke overalt til alt hele livet? Et gratisnummer - "one number for life". Du bestemmer om du vil bruke nummeret til fasttelefonen, på mobiltelefonen, på VOIP (internetttelefon), på Blackberryen, på Ipoden, på pcen eller på hvilket som helst annet elektronisk medium eller kanal du kunne tenke deg. Google tilbyr nå dette gratis. Du får et gratis telefonnummer og en telefonsvarertjeneste. Tenk deg mulighetene...

Google Voice er en flunkende ny tjeneste som tilbyr:
· Ett nummer som ringer alle telefonene dine
· En telefonsvarer (voicemail) med tilgang via internett på pcen, Blackberryen, Ipoden eller andre maskiner du bruker for å få tilgang til internett
· Funksjoner som screening, blokkering av numre, telefonkonferanser og mye mye mer
· Det er gratis

Dette er hva jeg kunne lese her om dagen:
“GrandCentral Communications is a web based phone service which gives users the option to integrate up to six existing phone numbers to one voice mail box, which can be accessed on line. The group, which was founded by Craig Walker and Vincent Paquet, began rolling out a beta version of the system in September 2006 and has recently been marketing a subscriber service. Telecom analysts believe that this company offers the perfect link between Gmail and Google Talk, giving business and personal users the chance to have their own telephone and answering system on their desk top. The potential marketing power which such a service would bring is enormous, and would give Google a very useful lead over their competitors in the industry”.

(Eierne av Grand Central Communication kan feire at kundene deres nå kan oppgradere tjenesten til Google Voice).

De fortsetter:
“For years now we have heard mention of the fact that media and the internet would continue to merge into one long term business, although it now seems that the telephone industry may be about to join that bundle of services. It seems inevitable that the main players in the telephone industry will need to sit down with the likes of Google and look at ways they can combine. We may be on the verge of seeing the creation of massive multi billion dollar companies, which have the power to touch our every day lives in more ways than one”.

Hva betyr det for meg, undrer jeg meg.
Jeg er den lykkelige eier av en NOKIA N95 (en kombinert mobil og VOIP telefon) som kan koble seg til internett og bruke det som telefonlinje. Inntil for kort tid siden var det et helt ukjent begrep for meg, nå er jeg hekta. Hvor jeg enn er, leter jeg etter trådløse nettverk som jeg kan koble meg på. Hjemme hos venner ber jeg om koden til nettverket deres, slik at jeg ved et par tastetrykk på mobiltelefonen min kan koble meg på nettverket deres. På den lokale Starbuck cafeen har de et nettverk kundene kan bruke til å surfe og snakke. På de fleste flyplasser, parker og rasteplasser er det gratis eller billige nettverk å koble seg på. Kan jeg velge, setter jeg meg der de tilbyr et passe nettverk.

Telefonnummeret mitt er et lokalt fasttelefonnummer i Oslo. Du ringer du meg i Norge, men jeg kan være på Kuala Lumpur eller i Chicago uten at det verken koster deg eller meg mer enn en vanlig lokal fasttelefonsamtale.

Når jeg ikke er finner et nettverk å koble meg opp på, fungerer telefonen som en vanlig mobiltelefon. Er jeg i Oslo, setter jeg inn SIM-kortet til mitt norske mobilabonnement. Er jeg i Chicago har jeg et lokalt amerikansk mobilabonnement.

Jeg prøver å ha numre og abonnment som gjør det billigst mulig for dem som ringer meg. Fortsatt er det billigste her i USA et fastnummer. Her vi bor, har vi det også mye av gammel vane.

Om ikke det skulle være nok, har jeg også flere telefontjenester på pcen min. Jeg har videosamtaler på MSN ogt SKYPE. Jeg har et lite telefontastatur på skjermen som er er koblet til Phonzo abonementet mitt og et lite headset som er plugget inn på og klar til bruk.

Puhhh…
Dette med telefoner er blitt et skikkelig styr. Det blir mye å holde orden på, mange regninger å betale og tilgjenglighetene er ikke alltid den beste. Hvordan vite hvilket nummer jeg er på når?

Google er en reddende engel. Alle disse telefonene og abonementene kan jeg samle i ett telefonnummer og i en voice mail. De som ringer meg skal få slippe å styre med en haug med telefonnumre og jeg skal få slippe å huske å avlese telefonbeskkjeder mange steder.

Enklere og billigere tilgjengelighet, er det jeg ønsker meg.

Tar Google over telefonen?
Google tar ikke over telefonen. De gjør det de gjør best. De ser problemene og hindringene vi har lært å leve med. Og finner måter å utnytte svakhetene i systemet vi har lært å akseptere.

De har sett hvor dyrt og komlisert det har blitt å utnytte nye muligheter for oss som forbrukere. De har kreativiteten og kraften til å gjøre noe helt nytt. Til gjengjeld får de uanede kommersielle muligheter til å nå frem til hver av oss med et ”one lifetime” telefonnummer.

Det høres for godt ut til å være sant, og veldig snart er telefonnummeret her. Jeg har bestilt det og venter i spenning på nummeret som skal forenkle telefonlivet mitt!

Imens prater jeg i vei.

1 kommentar:

  1. For å bruke tjenesten må du ha et amerikansk telefonnummer fra før.

    SvarSlett

Enig? Uenig? Del!