tirsdag 17. mars 2009

Coupon Heaven, artikkel til Nordmas nyhetsbrev mars 2009

I USA har man lang erfaring med bruk av kuponger, om det er for å selge mer av en bestemt vare, trekke kunder til en spesiell butikkkjede eller om det er å bygge en form for loyalitet mot en navngitt kundegruppe. Her er mitt møte med kuponger i USA.
Det var søndag morgen og jeg hadde brukt et par timer på å komme meg igjennom en ualminnelig tykk Chicago Tribune, avisen man leser når man vil holde seg oppdatert på hva som skjer i Chicagoland. Utfordringen med søndagsavisen er alle kupongene. De velter ut av avisen og jeg prøver å finne ut av hva vitsen er. Ta med kupongen i butikken, hvilken som helst butikk som fører varen og lever den i kassen, så trekkes rabatten av. Jeg leser ”10 cent off”, ”2$ off” på en masse matvarer jeg ikke aner hva er. Det er bare å finne frem saksen og begynne å klippe. Jeg ender opp med en passe fin haug og gleder meg til ukas innkjøpsrunde. For her skal kupongene få ben å gå på og jeg kommer til å spare masse dollars.
Men senere over søndagslunchen lurer vennene på hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid på klippingen, når alt jeg trenger å gjøre er å gå inn på nettet og hente ut kupongene som er relevant for meg. Diskusjonen går høylytt om hvilken side på nettet som er best. Alle har sin egen favoritt. Jeg får med meg at www.mycoupons.com er et greit sted å starte.
Jeg finner raskt ut at jeg har vært flittig i min kupongklipping. Og kan glede mine kupongvenner på nettet med å legge inn noen koder på kuponger de kanskje kan ha glede av. Men her finner jeg kuponger som det bare er å printe ut, på alt mellom himmel og jord som jeg ikke ante jeg hadde behov for.
En rask tur innom innboksen gir mer gevinst. I forrige uke meldte jeg meg inn i kundeprogrammet til den lokale bokhandleren. I velkommen e-posten frister han med et par riktig gode tilbud og alt jeg skal gjøre er å printe ut kupongen som når barkoden skannes i butikken, vil fortelle ham alt om kjøpet mitt.
Til uken skal jeg ha massasje med 15 % rabatt, halvparten av matvarene skal kjøpes med rabattkuponger og de nye joggeskoene kommer jeg til å få 20 % rabatt på. Bokhandelen tilbyr 35 % på nye bøker. Dit skal jeg en ettermiddag og samtig få et stempel i kafferabattheftet mitt i coffeshoppen midt i butikken. Nesten som søndagsskole! Med alt jeg skal spare til uken, lurer jeg på om ikke jeg skal unne meg litt fotpleie også.
I lunchen søndag formiddag spurte jeg hvorfor kuponger er så populære. Svaret var enkelt, fordi de virker kom det kontant fra hun som er marketingeksperten og som kunde er det bra fordi du blir premiert økonomisk legger mannen hennes til. Det merket jeg etter turen innom matbutikken på vei hjem. Kvitteringen viste at jeg hadde spart 24,05 $ på dagens innkjøp pluss at det var tilført 4,65 $ til butikkens bonusprogram som jeg selvfølgelig også hadde meldt meg på.
Som markedsfører spinner jeg rundt alle mulighetene som byr seg til å trekke kunder og bygge lojalitet. Og ikke minst alt det morsomme som kan gjøres i kommunikasjonen på alt fra på kasselappen til e-posten, i nyhetsbrev, på web-kundeprogram eller helt enkelt på mobiltelefonen.
Er det dette som venter den norske forbrukeren, undrer jeg over mens min mentale idebank fylles opp og jeg lurer på om jeg kommer til å huske å ta med meg kupongbunken på shoppingrunden imorgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Enig? Uenig? Del!