tirsdag 14. april 2009

Den store avisnøtten

Avishusene her i USA er i dyp krise. De dårlige nyhetene står i kø; The Tribune Company som utga betydelige aviser, bl.a. LA Times og Chicago Tribune, meldte seg selv konkurs i desember. Rett før påske gjorde eierne av Chicagos eldste avis, Chicago Sun Times det samme. For avisene blir hver dag en kamp for å overleve uten de tradisjonelt store solide eierne i bakgrunnen. Små og store aviser gir ukentlig opp. Bransjen er i dyp krise. Dette var temaet på den årlig konferansen for avis- og publiseringsbransjen i San Diego i påsken. Hva har det med dialogmarkedsføring å gjøre? Mye, bare les videre.

Google News ble beskyldt for å ”free ride” på avisenes journalistiske stoff. Lesernes flukt til internett var et varmt temas og det ble klaget høylydt over annonsører som flytter annonsekronene til andre medier. Er krisen et resultat av beslutningen tidlig i internettalderen om å ikke ta seg betalt for nyheter på nettet? Leserne ble kjapt vant til at nyheter som på papir koster penger var gratis på nettet. Nettsteder som forsøkte å ta seg betalt på nettet har ikke lykkes fordi andre kunne tilbyr det samme nyhetsstoffet gratis.

På konferansen ble det diskutert betalingsmodeller som fungerer for andre bransjer, hvorfor ikke for avisene? Som TV med en blanding av gratis (ja, her i USA har de ikke lisenstvang), donasjoner (til Public Broadcasting Services PBS, tilsvarende NRK), abonnement (via f.eks kabelTV-leverandøren) og pay-per-view. Mange avissjefer er fasinert over denne modellen. De skjeler også til musikkbransjen som smertefullt omstukturerer seg. Har de funnet frem til en betalingsmodell som fungerer?

Andre temaer var; Hvordan ta seg betalt for nyhetsstoff? Er avisbransjens problem at det ikke tenkes nytt utover betalingsmodeller? Hvor er nytenkningen og viljen til å ta en tøff omveltning i avisbransjen? Hva er verdien av nyheter? Hvilken verdi setter leserne på avisnyheter? Hva skal til for å stoppe annonsørenes flyttestrøm av annonsedollars til andre medier?

Hvordan knekke nøtten?
Interessant nok, var fienden invitert til å holde et innlegg på konferansen. Og det spennende var – og det er derfor jeg bryr meg med å skrive dette innlegget – en spennende tanke fra Googles sjef Eric E Schmidt. I talen sin oppfordret han avishusene til å lage mer personifiserte nyhetsprodukt som effektivt kunne leveres på nettet, mobiltelefonen (les: Blackberry) eller på andre tekniske dupeditter Han sa: “We think we can build a business — again, with you guys — with significant advertising resources, where the advertising is targeted to the content”.
Wow, tenkte jeg. Her er det en som skjønner sin dialogmarkedsføring! Ikke nok med det, dialogmarkedsføring blir noe mye større. Den blir en filosofi for hvordan man distibuerer nyheter. Det blir en distribusjonsstrategi, en produktutviklingsstrategi, en kommunikasjonsstrategi, en posisjoneringsstrategi – ja, en forretningsmodell for det nye avishuset.

Jeg sitter her og småsmiler for meg selv og tenker på hvor fantaktisk det er at CRMtankemåten vil kunne være redningen for en hel bransje. Vi er alle tjent med at den fjerde statsmakten er sterk, uavhengig og har en solid økonomi. Som har finansiell rygg til å gå inn i saker, undersøke, være upartiske og til å stole på. Det er jo bare helt strålende at DM-filosofien kan være NØTTEKNEKKEREN for avisbransjen!

Kanskje Aftenposten, VG, DN og alle de andre avisene som har ambisjoner for morgendagen burde invitere noen gode CRM folk inn i de strategiske fremtidsdiskusjonene sine? Om ikke de norske avishusene har skjønt DET og invitasjonen allerede er sendt.

2 kommentarer:

  1. Sjekk intervjuet med Schidt i New York Times:
    http://www.nytimes.com/2009/04/15/opinion/15dowd.html?_r=1

    SvarSlett
  2. Genialt. It's all about RELEVANCE ;-)

    SvarSlett

Enig? Uenig? Del!