tirsdag 17. mars 2009

Ryster musikkbransjen i USA. Innlegg til Nordma nyhetsbrev februar 2009

Hva skjer når du får en vill ide om å kartlegge all musikk i verden og samtidig gjøre den tilgjengelig for alle på internett? En liten internettradiostasjon – med en enorm database – ryster nå musikkbransjen i USA.
12.02.09
Av Ranveig Belt, NORDMAs USA-korrespondentDu har kanskje et favorittband, en ”sound”, du liker? Hvordan finner du frem til mer av samme sjanger? Gjennom anbefalinger ikke sant? Fra venner og ikke minst fra der du kjøper musikken din. Mange har prøvd å kategorisere kjøpspreferanser; kjøper jeg en U2-cd, er jeg i selskap med mange som også har kjøpt den siste Coldplay cd-en. Men denne måten å tenke på favoriserer bare kjente band. Hvordan kan man eksponere musikkelskeren overfor ukjente artister og sanger? Hvem ville vel anbefalt meg bandet Snow Patrol samtidig med Coldplay?Kartla altI 2000 fikk amerikaneren Tim Westergren ideen – han kalte den ”the Music Genome Project”. All verdens sanger blir dissekert og kategorisert etter mer enn 400 ”musikkgener” som harmoni, rytme, tekst, stemmebruk, arrangement og instrumentbruk. Ny musikk fra de store plateselskapene til de minste garasjestudioene blir metodisk analysert, kartlagt og gjort tilgjengelig for meg og alle andre musikkelskere i USA.Hos Tim sitter det 40 musikere som gjerne bruker 15 minutter på å kategorisere hver av all verdens sanger. Det tar tid! Databasen er enorm og bruksområdene begrenses bare av fantasien. Men babyen hans er gratismusikkradiostasjonen Pandora. Visjonen er å eksponere ukjente band og dermed gjøre musikkopplevelsene for deg og meg fantastisk variert og spennende. Det finnes tusenvis av ukjente talenter der ute som om de kan matches med de riktige kundene, kan skape et helt nytt, vanvittig stort marked for musikk.Stort potensialHer sitter jeg og deler villig mine musikkpreferanser, mens jeg tenker på hvordan dette forandrer musikkbransjen og markedsføringsstrategiene – kan andre bransjer lære noe?Fra å være en bransje med et par hundre superselgende artister til å bli en musikkbransje med tusenvis av band som har mulighet til å finne sin spesielle tilhørerskare. Markedspotensialet er overveldende!Ikke bare får jeg en radiostasjon som er 100 prosent bare for meg, jeg kan kjøpe konsertbillettene med favorittbandet, nedlaste sanger jeg vil ha med meg på joggeturen og snakke med andre som har lyst til å dele sin entusiasme for musikk. Hjemme har jeg Pandora koblet til musikkanlegget og på tur har jeg Pandora med på Ipoden.Lite salgIkke gidder jeg å høre på radio’en lengre, ikke går jeg i cd-butikken – og Amazon selger ikke musikk til meg lengre.Stakkars musikkbransjen. Stakkers radiostasjonene, stakkars musikkforretningene og stakkars alle andre bransjer som ikke følger med i timen.Men for oss som jobber med dialogmarkedsføring er dette ”heaven”. Jeg deler villig informasjon om meg selv og kjøper og elsker min Pandora. Om ikke dette er intravenøs dialogmarkedsføring på sitt beste, så vet ikke jeg…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Enig? Uenig? Del!