tirsdag 17. mars 2009

Hva får 15000 nordmenn til å følge metrotrafikken i Chicago? Nordma nyhetsbrev innlegg januar 2009

Kopiert fra NORDMAS nyhetsbrev 22.01.09

Kronikk fra Chicago
Ranveig Belt, som frem til årsskiftet satt i NORDMA-styret, har valgt å flytte til Chicago. De lesere som gjetter at beslutningen har noe med kjærlighet å gjøre, har helt rett...

Inntil videre har Ranveig tid til å skrive for NORDMAs nyhetsbrev. Ranveig liker å skrive - det er lett å se. Hun har ikke lovet å skrive noe til hver eneste utgave av nyhetsbrevet, men forhåpentligvis blir det en del kronikker fremover. Nedenfor er årets første.

Av Ranveig Belt

Hva får mer enn 15 000 nordmenn til å besøke Chicagos svar på trafikanten.no?

Forrige uke var jeg i et middagsselskap her i Chicago, the windy city. Ute blåste det iskaldt, det snødde og gradestokken fikk meg til å lengte hjem til Norge. Men middagen var hyggelig nok, og bilen sto og varmet seg i vertens garasje. Jeg skulle verken ut å gå eller ta bussen hjem. Tankene mine var derfor langt fra offentlig transport, helt til jeg rett over bordet fikk spørsmålet – som jeg har grublet på siden.“Are Norwegians just utterly fascinated with the comings and goings of CTA buses, or are there just not enough recreational activities in the land of fjords and Viking ships that more than 15 000 of you have spent almost 20 minutes on the CTA web-site?”.
Øhhh…, her har jeg knapt nok landet på amerikansk jord (jeg tenkte hva i huleste er det han prater om) – og jeg hadde ikke peiling på hva en CTA buss var for noe. Etter en liten oppklaring skjønte jeg at CTA står for Chicago Transit Authority – fritt oversatt til Oslo Sporveier, og web-siden han snakket om www.ctabustracker.com kan veldig fritt oversettes til www.trafikanten.no
Mer enn 15 000 hits fra Norge på Chicagos busstrackerside! Neste morgen måtte jeg bare sjekke web-siden. Hva var dette for noe?
Små monopolbilerJeg må innrømme at jeg ble ganske fasinert, for her kan du følge med ”live” på mer enn 70 bussruter på kryss og tvers av Chicago down town. Bussene flytter seg på skjermkartet som små monopolbiler, og tiden fløy for meg også.
Hvem er alle de som er interessert i dette? Er det så mange som planlegger å besøke Chicago? Eller er det nordmenn som allerede er her og leter etter ”real-time” bussinformasjon?
Jeg leter i Chicago Tribune (byen viktigste avis) og finner artikkelen og statistikken, den noe ironiske amerikaneren fra kvelden før refererte fra.
Det virker ikke som om disse 15 000-pluss nordmennene bare sånn tilfeldig droppet innom ”The Bus Tracker”, når 75 prosent av alle besøkende klikket videre til andre sider på CTA Web-siden og brukte mer enn 18 minutter der.
Jeg leser videre i artikkelen: “The CTA Bus Tracker Web site has received 15 395 visits since last year from people in Norway or whose computers or personal wireless devices were registered in that country - that's more Web "hits" than any other country outside the United States, according to the information-technology gurus at the CTA.”2,6 millionerHva er det for nordmenn som er så fasinerende med denne web-siden? Artikkelen fortsetter:“Bus Tracker is a Web-based program that monitors the locations of CTA buses on specific routes and provides estimated arrival times at selected bus stops.The site has received more than 2.6 million visits from the U.S. since last spring. Most were from Illinois. Next in line were New York, Texas, Massachusetts, California, New Jersey and Indiana. People from a total of 132 countries and territories have hopped aboard. Behind Norway in visitor volume was Canada, 3,903 Web hits; followed by "undetermined," 3,676; United Kingdom, 1,497; Germany, 1,022; France, 790; Spain, 507; Japan, 393; and India, 366”.Til trøst leste jeg videre: “Among the international community, the 129 Filipinos who browsed the Bus Tracker site stayed there the longest, 32 minutes. Surely, their bus would've arrived by then, right?”Tilbake til middagen, husker jeg mannen over bordet var godt i gang der han bablet med et stort glis om at nordmennene sikkert ikke var der for å finne veien hjem til ham i Andersonville, på nordsiden av byen, tradisjonelt en svenskekoloni.Er det så enkelt at mange nordmenn bare liker å se på busser på pc’ene sine? Jeg skulle gjerne ha hatt et bedre svar til svensken fra Andersonville.Neste middag skal jeg ha en saftig svenskevits klar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Enig? Uenig? Del!